Noord-Hollandse SamenScholing verankerd in nieuw curriculum de Inholland pabo
Binnen het partnerschap de Noord-Hollandse SamenScholing (NHS) werken schoolbesturen, de Inholland pabo en scholen samen aan de professionalisering van (toekomstige) leerkrachten. Door theorie en praktijk beter met elkaar te verbinden, ontstaat een rijke leeromgeving waarin studenten, docenten en leerkrachten van én met elkaar leren. Sinds dit schooljaar participeren alle eerstejaars studenten van de Inholland pabo Alkmaar in het Samen Opleiden-traject binnen de NHS, waardoor het partnerschap nu structureel in de opleiding is verankerd.
Waar deelname aan de NHS voor pabostudenten voorheen een keuze was, maakt het nu deel uit van het curriculum van de Inholland pabo. Dit schooljaar alleen nog voor alle eerstejaarsstudenten, vanaf schooljaar 2025-2026 zullen ook studenten uit de andere leerjaren aan het Samen Opleiden-traject deelnemen.
Hierdoor zal een groot deel van het nieuwe curriculum van de Inholland pabo voortaan in de praktijk worden uitgevoerd. Studenten werken samen in leerteams en bezoeken diverse scholen, waardoor zij in aanraking komen met verschillende onderwijssituaties. Het studiejaar is opgedeeld in onderwijseenheden, waarbij iedere eenheid specifieke leeruitkomsten heeft. Door middel van het uitvoeren van de beroepshandelingen en de feedback die studenten hierop krijgen, wordt een onderwijseenheid afgesloten. Alle feedback op de beroepshandelingen wordt gebundeld in één portfolio, dat als geheel wordt beoordeeld
Het nieuwe curriculum stelt studenten, door het formuleren van eigen leervragen, in staat om zelf meer richting te geven aan de eigen ontwikkeling. Daarnaast maken zij meer ‘vlieguren’ in de praktijk waardoor ze beter zijn uitgerust op wat de arbeidsmarkt vraagt.