De Noord-Hollandse Samenscholing heeft de ambitie om de best mogelijke voorwaarden te scheppen voor de opleiding en ontwikkeling van onze aanstaande leraren. Hoe we dat doen? Door continu een verbinding te maken tussen theorie, praktijk en de zelfontwikkeling van de (aanstaande) leraar.
We creëren door ‘Samen Opleiden en Professionaliseren’ een omgeving waarin je gestimuleerd wordt om jezelf continu te ontwikkelen, samen met andere studenten, docenten en opleiders. Dat doen we op een onderzoekende manier. Onze ambities realiseren we stap voor stap en op basis van de volgende uitgangspunten:
- De doorlopende leer- en ontwikkellijn is breed. Deze omvat zowel de opleidingsfase, de inductiefase (startende leraar) als de professionele ontwikkeling tijdens de verdere loopbaan (ervaren leraar).
- De student wordt zowel op de pabo als op de opleidingsschool opgeleid en beoordeeld door zowel de instituutsopleiders als de schoolopleiders.
- De leer- en ontwikkellijn draagt bij aan de ontwikkeling van bekwame en gemotiveerde leraren, passend bij ons beroepsbeeld en de context van de opleidingsscholen.
- De leer- en ontwikkellijn laat aanstaande leraren het beroep van leraar ervaren, en zorgt ervoor dat zij zich onderdeel voelen van een team waarin samen geleerd wordt.
- De leer- en ontwikkellijn bevordert samenwerking, kennisdeling en het onderzoekend vermogen van iedereen die betrokken is. Hierdoor kunnen huidige en toekomstige leerkrachten zich breed vormen. Ze krijgen de ruimte om samen te onderzoeken, elkaar te inspireren en te innoveren.
- We zorgen voor uitdagende leeromgevingen waarbinnen (van elkaar) leren en een verbinding van theorie en praktijk vanzelfsprekend is.
- Tot slot stimuleert de leer- en ontwikkellijn innovatie van het onderwijs aan onze leerlingen.